Projektowanie logotypu jest najważniejszym elementem rozpoczęcia identyfikacji firmy. Szczegółów dotyczących procesu projektowania logotypów jest tak dużo, że moglibyśmy napisać książkę, dlatego skupimy się jedynie na tych najważniejszych.
Projektowanie logotypu jest najważniejszym elementem rozpoczęcia identyfikacji firmy. Szczegółów dotyczących procesu projektowania logotypów jest tak dużo, że moglibyśmy napisać książkę, dlatego skupimy się jedynie na tych najważniejszych.
Projektowanie logotypu jest najważniejszym elementem rozpoczęcia identyfikacji firmy. Szczegółów dotyczących procesu projektowania logotypów jest tak dużo, że moglibyśmy napisać książkę, dlatego skupimy się jedynie na tych najważniejszych.
Jedynym sposobem na porównanie jakości logotypów jest odwołanie się do otaczającego nas świata. Szyldy sklepów, banery czy nawet reklamy na stacjach metra – wszystkie te materiały zawierają logo firmy, marki lub produktu. Element w postaci logo jest z nimi ściśle powiązany, ale sam w sobie logotyp nie znaczny nic poza opracowaniem graficznym.
Wartość znaku jest ściśle związana z produktem, rozpoznawalnością marki na rynku oraz budżetami przeznaczonymi na promowanie.
Nowoczesne technologie pozwalają nam na projektowanie logo na wiele różnych sposobów, począwszy od minimalistycznych elementów logotypu, a skończywszy na grafikach bazujących na przestrzeni negatywnej. Ostateczny wybór uzależniony jest od odbiorców danej firmy lub produktów i oczekiwań przedsiębiorstwa w stosunku do strategii brandingu. U nas projektowanie logotypów zaczyna się od dokładnej analizy oczekiwań klienta, branży w jakiej pracuje oraz grupy odbiorców, do których chce docierać. Przyciągający uwagę projekt graficzny to za mało. Profesjonalny logotyp powinien być spójny z działalnością firmy, jej identyfikacją wizualną i celami biznesowymi.
Logo składa się z kilkuset pojedynczych pikseli, które powinny odzwierciedlać charakter i specyfikę działalności firmy. Musi wyglądać równie dobrze w dużej skali, co w pomniejszeniu. Nie może zmieniać znaczenia merytorycznego ani zawierać elementów, które użytkownik może negatywnie skojarzyć.
Projektowanie logotypu najlepiej zacząć przed rozpoczęciem działalności, ale często spotykamy się z sytuacją, w której pierwszy zamówiony logotyp jest szybkim pomysłem w lekkim opracowaniu, a dopiero po pierwszych sukcesach, firma zamawia profesjonalny rebranding. W tym przypadku ważne jest przede wszystkim skuteczne wdrożenie materiałów, aby zapobiec sytuacji, w której użytkownicy na rynku spotykają zarówno starą, jak i nową wersję logo.
Projekt graficzny logo jako podstawowa forma komunikacji wizualnej firmy musi być opracowany dobrze technicznie i wizualnie. Do tak złożonego procesu należy się odpowiednio przygotować. Każdy projektant doceni profesjonalne podejście i szanowanie jego czasu, co sprawi da z siebie nawet więcej niż oczekuje klient. Wiadomo, łatwiej zrzucić wszystko na projektanta, ale to Twoja firma zdobywa nową szatę graficzną. Na pewno chcesz jak najlepiej dla wizerunku swojego projektu.
Stylistyka współczesnych logotypów jest bardzo różna. Warto trochę poszperać w sieci pod kątem logotypów zarówno współczesnych, jak i tych klasycznych. Najpopularniejsze style logotypów:
Zastanów się, jakie informacje chcesz przekazać klientom, którzy będą patrzyć na Twój znak. Jakie odczucia mają wywoływać kolorystyka i kompozycja logotypu? Ważnym elementem na tym etapie jest też wzięcie pod uwagę odbiorców znaku i ich oczekiwań.
Znak może występować w różnych formach. Forma podstawowa to sygnet + nazwa. Ale istnieją też inne możliwości, np.:
Podstawa, od której większość klientów rozpoczyna współpracę z grafikiem lub agencją. W zależności od grafika można zetknąć się z mniej lub bardziej rozbudowanym briefem , ale większość składa się z podobnych części.
Podstawowe zagadnienia briefu:
Zagadnień może być mniej lub więcej w zależności od projektu i procesu pracy wybranego grafika, ale wyżej wymienione są podstawą, którą większość projektantów posługuje się w swojej pracy.
Najważniejszy jest czas, który grafik będzie miał na pracę. Im wygodniejsze warunki, tym bardziej przemyślany będzie wynik pracy projektanta. W tym momencie należy również rozpocząć ustalanie budżetu. Rynek ten proces dawno zweryfikował i tę kwestię porusza się czasem nawet przed briefem, ale nie jest to do końca poprawna kolejność. Ponieważ brief może zmniejszyć lub zwiększyć budżet projektu.
Zagadnień może być mniej lub więcej w zależności od projektu i procesu pracy wybranego grafika, ale wyżej wymienione są podstawą, którą większość projektantów posługuje się w swojej pracy.
Standardem jest przedstawienie klientowi kilku pierwszych wersji znaku do wyboru. Rzadko można spotkać się na rynku z inną praktyką. Można też poprosić projektanta o wyjaśnienie, dlaczego podjął taką lub inną decyzję. Dobrze też dać konstruktywne uwagi do projektów i przegadać ewentualne zmiany.
Zagadnień może być mniej lub więcej w zależności od projektu i procesu pracy wybranego grafika, ale wyżej wymienione są podstawą, którą większość projektantów posługuje się w swojej pracy.
Na tym etapie proces może znacznie się różnić – w zależności od projektu, grafika czy klienta. W większości jednak jest to moment na dopracowanie poszczególnych elementów znaku jak kolorystyka, drobne elementy czy dobór czcionek.
Zagadnień może być mniej lub więcej w zależności od projektu i procesu pracy wybranego grafika, ale wyżej wymienione są podstawą, którą większość projektantów posługuje się w swojej pracy.
Na tym etapie proces może znacznie się różnić – w zależności od projektu, grafika czy klienta. W większości jednak jest to moment na dopracowanie poszczególnych elementów znaku jak kolorystyka, drobne elementy czy dobór czcionek.
Na tym etapie projekt logo jest gotowy. Należy tylko dostać zgodny z umową zestaw plików. Grafik może przekazać pliki w formatach .jpg lub .png w różnych skalach, a za dosłanie plików otwartych poprosić o dodatkowe wynagrodzenie. Są też projektanci, którzy od razu przekazują wszystko w tym pliki Adobe Illustratora lub Corel Draw oraz dodatkowo pliki w formacie .eps.
Podchodzimy do każdego logotypu w unikatowy sposób, sprawdzony przez lata i setki pomyślnych projektów. Zaczynamy od podstawowego brainstormingu, by wykształcić pierwsze pomysły i kierunki, w których mamy podążać.
Kolejny etap to otrzymanie dodatkowych informacji od klienta i szczegółów projektu oraz wyznaczenie osób odpowiedzialnych.
Jako założyciel agencji Artlime i jej pierwszy grafik z unikatowym poglądem na proces i stylistykę naszych decyzji, jestem odpowiedzialny za każdy projekt. Osobiście kontroluję, uczestniczę i akceptuję każdą kreację, która wychodzi do klientów. Wspieram i doradzam zespołowi we wszystkich kwestiach związanych z działalnością agencji i pracy z klientami. Dzięki temu mam pewność, że na rynku utrzymujemy swój własny styl i łatwość systemu zamówień dla naszych klientów.
Staramy się ułatwić proces każdemu z naszych klientów, dlatego wybraliśmy pytania i odpowiedzi na najbardziej popularne pytania, które otrzymujemy przed rozpoczęciem prac.
Tak, podstawowa umowa zawiera w sobie 3-4 propozycje logotypów, które mogą zostać wyczerpane, jeśli przedstawione znaki nie przypadną klientowi do gustu. Sprawdzony przez lata system projektowania ma na celu zminimalizować takie przypadki, ale zadowolenie klienta jest najważniejsze.
Po ukończeniu prac otrzymujesz pełnie praw majątkowych do projektu, a więc wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za wykorzystywanie utworu. Dlatego nawet ewentualna sprzedaż marki w przyszłości nie będzie stanowiła problemu. Wszystkie kwestie prawne będą dokładnie opisane w umowie.
Standardowo pierwsze propozycje pojawiają się w ciągu kilku dni. Jednak podstawą do sukcesu i precyzyjnego przemyślenia Twojego logotypu jest okres około 1-2 tygodni. Podejmiemy się każdego, nawet najbardziej ekstremalnego terminu. Po prostu poinformuj nas o tym.
Jasne! O każdy projekt dbamy tak samo. Przechodzi fazy od wykształcenia pomysłów na kartce do finalizacji na podstawie Twoich i tylko Twoich informacji. Posługujemy się najważniejszymi parametrami – profilem Twojego klienta i sposobem wyróżnienia Twojej firmy na tle konkurencji.
Tak, nasz zespół to nie tylko graficy, ale również PR-owcy i Content Designerzy, którzy są mistrzami od budowania marek „from scratch”.
Tak, napisz do mnie, a ja zaoferuje Ci możliwość wykształcenia przemyślanego procesu prac i pomóc w każdej możliwej kwestii zupełnie za darmo.
Unikatowy mamy też sposób rozliczenia i wyceny projektowania logotypu. By ułatwić Ci życie, zajmiemy się pracą natychmiast i wykonamy 80% prac za 50% ceny. Rozpoczynamy prace, gdy ty jeszcze zajmujesz się przedpłatą. Najważniejsza jest dla nas płynność procesów, dlatego po akceptacji szczegółów od razu masz pewność że jesteśmy w trakcie działań. Setki zrealizowanych projektów graficznych, logotypów i identyfikacji wizualnych świadczą o tym, że system działa i jest przyjazny każdemu nowemu klientowi.
Każdy projekt wyceniamy indywidualnie. Każda firma, nawet najmniejsza, uzyska naszą pomóc w rozsądnej cenie.
Duże firmy często potrzebują więcej niż tylko jednej grafiki. Aby mieć pewność, że w każdym opracowanym materiale logo zostało użyte zgodnie z zasadami księgi znaku, warto rozpocząć współpracę z osobami, które będą to regularnie sprawdzać. Wynika to z tego, że każdy logotyp ma pewne ograniczenia dotyczące rozmiaru. Niektóre znaki graficzne zawierają dużo skomplikowanych elementów, które w różnej skali mogą przez przypadek zmienić znaczenie merytoryczne całego projektu logotypu.
Najczęściej spotykane parametry znaku firmy to 3 cm długości, ale dla każdego znaku warto opracować własne wymagania. Opracowaniem parametrów znaku zajmuje się grafik projektujący logotyp. Jednak jest to już kwestia księgi znaku. Warto pamiętać, że brand book (księga znaku) nie wchodzi w zakres zamówienia na projekt logotypu.
Zapraszamy do kontaktu. Skutecznie projektujemy loga od ponad 5 lat.